U bent hier

16 april 2018

3 voorbereidingstips voor een stevige trektocht

Ken je dat gevoel van complete ontspanning, waarbij je alleen je ademhaling en het geruis van de wind hoort? Het gevoel van dankbaarheid voor al het moois dat de omgeving te bieden heeft? Wij houden van dat gevoel. En hoe beter voorbereid je de natuur intrekt, hoe meer je ervan kan genieten. In deze blogpost stomen we je klaar voor een stevige wandel- of trektocht met 3 essentiële tips.  

 

Tip 1: zorg dat je fit bent

Het geluid van je ademhaling is niet rustgevend meer als het klinkt als piepend gehijg. Als je oververmoeid bent, geniet je minder van de omgeving en vergroot je de kans op blessures of een valpartij. Vooral duursporten zoals lopen, fietsen of zwemmen brengen je conditie snel op een hoger niveau. 

Heb je onvoldoende tijd om 2 à 3 keer per week te sporten? Kijk dan eens of je het praktische aan het sportieve kan koppelen, door bijvoorbeeld naar het werk te fietsen, lopen of wandelen. Ben je er klaar voor? Doe dan een testwandeling dichtbij huis mét je rugzak aan. Zo kom je er snel achter hoe goed het met je conditie gesteld is. 

Een stappenteller als de SILVA EX PLUS helpt je bij de voorbereiding. Onze outdoorexperts vertellen je er graag meer over in de winkel.

Tip 2: pak je rugzak slim in

Eerst moet je nagaan wat je allemaal nodig hebt. De inhoud van je rugzak is afhankelijk van meerdere factoren.

  • Het klimaat: check op voorhand het weer. Een zonovergoten wandeling in open vlaktes vraagt om een andere uitrusting dan een trektocht in de onvoorspelbare bergen. Uv-werende kleding en zonnecrème enerzijds en regenkledij anderzijds kunnen je heel wat miserie besparen.
  • De bevoorrading: als je onderweg eten kan kopen of drinkbaar water tegenkomt, hoef je minder zwaarbeladen te vertrekken. 
  • De overnachting: tent, berghut, hotel … Je verblijfplaats en de lengte van je tocht bepalen mee de inhoud van je rugzak. 

En vergeet zeker je gps- of wandelkaarten niet!

Tip 3: verzorg jezelf onderweg

We vertellen je niets nieuws als we zeggen dat je voldoende moet eten en drinken. Toch geraken mensen onderweg in de problemen omdat hun energiereserves zijn opgeraakt. We raden je aan om op voorhand een testwandeling te doen zodat je je eigen lichaam beter leert kennen. Zo voorkom je ook dat je te veel gerief meesleurt, waardoor je rugzak een grote last wordt. 

Afhankelijk van de aard en de moeilijkheid van je wandeling kan je ook een survivalkitje meenemen. Wat kan daarin zitten:

  • een zakmes, toch een klassieker. Bijvoorbeeld om een appeltje te schillen met zicht op adembenemende vergezichten.
  • Ducttape, omdat je daarmee bijna alles kan repareren. Zoals een wandelstok die (bijna) gebroken is.
  • Een hoofdlampje. Altijd handig als je kampeert of als de duisternis je voor is onderweg.
  • Een vuilzakje voor je afval. Want het duurt vaak een tijdje eer je een vuilbak tegenkomt.
  • EHBO-kitje: zelfs met het juiste materiaal kan je onderweg blaren, insectenbeten of andere blessures oplopen. Een doosje met zalf en pleisters zijn dan een lifesaver.

Eigenlijk hebben we nog een vierde tip: kom naar Zwerver en spreek ons aan over je trektocht. We helpen je graag met je voorbereiding!